Kansainvälisyys

Opintomatkalla Tukholmassa

Keväällä 2013 ruotsin suullisen kurssin (RUB6) opiskelijat ja opettajat Tuula, Markku ja Pirjo-Anneli tekivät kulttuurimatkan naapurimaamme Ruotsin pääkaupunkiin,Tukholmaan. Matkalle ja kohti Helsinki-Vantaan lentoasemaa lähdime pikkubussilla lukiomme pihalta perjantaina 17.5. jo kello 4 aamulla ja perillä Tukholman keskustassa olimme jo aamukahdeksan jälkeen paikallista aikaa.

Ajoimme tunnelbaanalla majapaikkaamme Söderin kaupunginosaan, jätimme tavaramme hostelli Zinkeniin ja lähdimme tutkimaan kaupunkia ja tutustumaan kohteisiin. Lounaan jälkeen hyppäsimme Tukholman ainoaan raitiovaunuun pääkadulta Hamngatanilta ja ajoimme Djurgårdenin saarelle noin 5 minuutin matkan. Kohteitamme olivat Nordiska Museet ja Wasa-skeppet. Jotkut opiskelijoista kävivät Naturhistoriska Museetissa ja Abba museossa, joka oli avattu vain reilua viikkoa ennen matkaamme.

Wasa museet

Ruotsin kuuluisimmalle ja menestyneimmälle pop-yhtyeelle omistettu museo, Abba-museo, ABBA the Museum, avattiin Tukholmassa huhtikuussa 2013. Museo on osana ruotsalaiselle populaarimusiikille omistettua Swedish Hall of Fame –rakennusta, ja se sijaitsee keskustan tuntumassa, Djurgårdenin saarella huvipuisto Gröna Lundin kupeessa. Kokonaisuuteen kuuluu myös musiikkiteemainen Melody Hotel.

Museo antaa kattavan kuvan yhtyeestä, joka teki läpimurron vuonna 1974 voittamalla Eurovision laulukilpailun kappaleella Waterloo. Tämän hitin myötä ABBA:sta tuli maailmankuulu ja sen kiertueet ympäri maailmaa toivat sille sekä menestystä että harmia, kunnes yhtye lopulta hajosi vuonna 1983 jäsenten välisiin erimielisyyksiin.

Lauantaiaamuna ajoimme metrolla vanhaan kaupunkiin, Gamla Staniin, jossa kohteinamme olivat Riddarholms kyrka, Nobel museet ja Kuninkaan linnan vahdinvaihtoparaati. Osa opiskelijoista kävi linnan museossa nimeltään Livrustkammaren. Illalla oli vuorossa jääkiekon MM-kisat Globen-hallissa ja hostellin kisakatsomossa. Jotkut kävivät tutustumassa Söderin kaupunginosan Vita berget -alueeseen ja upeaan Sofia kyrkaniin kukkulan laella.

Nordiska Museet

Nobel-museo

Sunnuntaiaamuna tiemme vei metrolla ja bussilla kaupungin ulkopuolelle Drottningholmin linnaan, jonka upeita huoneita aarteineen ihailimme ja jonka puistossa vaeltelimme auringonpaisteessa. Ennen lentokentälle lähtöä ehdimme vielä ostoksille kaupungin keskustaan, ja osa ryhmästä vaelteli hienostokaupunginosa Östermalmin pikkukaduilla.

Drottningholmin linnan puisto

Yksi Drottningholmin linnan saleista

Koneemme laskeutui Helsinki-Vantaalle puolenyön jälkeen ja pikkubussi vei väsyneet mutta tyytyväiset matkalaiset lähtöpisteeseen lukion pihalle.

Myös tänä keväänä voimme tehdä omakustanteisen retken Tukholmaan, jos kiinnostusta ilmenee. Kaikki tämän lukuvuoden aikana RUB6-kurssin käyneet voivat ilmoittaa halukkuutensa Wilman kautta maaliskuun aikana ruotsin opettajille.